11. Kalkınma Planı Cumhurbaşkanı Onayından Sonra TBMM'ye Sunuldu
08.07.2019
Türkiye'nin 2019-2023 döneminde uygulamaya koyacağı ekonomik ve sosyal politikaları içeren 11. Kalkınma Planı'nın tanıtımı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip ERDOĞAN tarafından onaylanarak Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunuldu.
11. Kalkınma Planı'na göre, 2023 yılında GSYH'nin 1 trilyon 80 milyar dolara, kişi başına gelirin 12 bin 484 dolara yükseltilmesi hedefleniyor.
Türkiye'nin 1. Kalkınma Planı 1963-1967 dönemini kapsarken, söz konusu plan 1962'de Resmi Gazete'de yayımlanmıştı.
11. Kalkınma Planında madencilikle İlgili konular şu şekilde yer almıştır:
a. Amaç
497. Madencilik
sektöründe hammadde arz güvenliğinin sağlanması, madenlerin yurt içinde
işlenerek katma değerinin artırılması yoluyla ülke ekonomisine katkısının
geliştirilmesi temel amaçtır.
b. Politika ve Tedbirler
498. Enerjide dışa bağımlılığın ve cari açığın azaltılmasını teminen, yerli kaynakların daha fazla kullanılması amacıyla, başta linyit olmak üzere, jeotermal ve kaya gazı gibi yüksek potansiyeli bulunan yerli kaynaklara yönelik arama, üretim ve Ar-Ge faaliyetleri artırılacaktır.
498.1. Linyit
rezervlerimizin etütleri tamamlanarak santral kurulum ihalesine hazır hale
getirilecektir.
498.2. Kaya gazı ve metan
gazı konusunda kapsamlı araştırma faaliyetleri yürütülecektir.
498.3. Bitümlü şeylden sentetik petrol üretimine yönelik çalışmalar başlatılacaktır.
499. Sürdürülebilir kalkınma ilkeleri çerçevesinde madencilik sektörünün çevre ve iş güvenliği mevzuatına uyumu geliştirilecektir.
499.1. Çevre ve iş
güvenliği mevzuatına uyum bilinci artırılacaktır.
499.2. Eğitim ve sertifikasyon çalışmalarına devam edilecek ve madenciliğe özgü kurumsal iş güvenliği altyapısı geliştirilecektir.
500. İzin süreçlerinde bürokratik yapının etkinliği sağlanacak, yatırım güvencesi artırılacaktır.
500.1. Madencilik
faaliyetlerinde izin, ruhsat ve lisans işlemlerinin elektronik ortamda
gerçekleştirilmesine yönelik altyapı oluşturulacaktır.
500.2. Yatırım güvencesini sağlamaya yönelik izin formaliteleri basitleştirilerek yatırım süreçleri hızlandırılacak ve yatırımcı üzerindeki idari yükler azaltılacaktır.
501. Firma ve işletme ölçeklerinin büyütülmesi özendirilecektir.
501.1. Havza madenciliği ve
yakın sahalardaki faaliyetlerin maliyet etkinliği ve iş güvenliğinin
artırılmasına dönük çalışmalara hız verilecektir.
501.2. Sektördeki firmaların teknik ve mali yapılarının güçlendirilmesine yönelik tedbirler alınacaktır.
502. Madencilikte katma değerin artırılması amacıyla, madencilik ürünlerinin yurt içinde işlenmesine ve uç ürün geliştirilmesine öncelik verilecek, madencilikte kullanılan makine ve ekipmanların yerli üretimi desteklenecektir.
502.1. Maden ruhsat
sahalarının ihalelerinde ileri aşamaları içeren üretim şartı uygulaması
yaygınlaştırılacaktır.
502.2. Ekonomik potansiyeli
yüksek madenler ile diğer kritik hammaddelerin üretim altyapısı
oluşturulacaktır.
502.3. Enerji ve madencilik makine ve ekipmanlarında yerli üretimin
geliştirilmesi sağlanacaktır.
503. Enerji sektörü ile sanayinin hammadde ihtiyacını karşılamak üzere yurt içi ve yurt dışındaki arama çalışmaları artırılacak; nadir toprak elementleri, bor ve diğer ekonomik potansiyeli yüksek madenlerin aranmasına öncelik verilecektir.
503.1. Enerji sektörünün petrol, doğal gaz ve jeotermal kaynak ile sanayinin hammadde ihtiyacını karşılamak üzere yurt içi ve yurt dışındaki arama faaliyetleri hızlandırılacaktır.
503.2. KKTC’nin deniz ruhsat
sahaları dâhil olmak üzere, denizlerde petrol ve doğal gaz sismik arama ve
sondaj çalışmaları yoğunlaştırılacak, 2023 yılı sonuna kadar yapılacak toplam
deniz sondajı sayısı 26’ya çıkarılacaktır.
503.3. Ülkeler ve ülke
grupları tarafından belirlenen kritik hammaddelerin ve nadir toprak
elementlerinin aranması ve araştırılmasına yönelik projeler geliştirilecektir.
503.4. MTA’nın yurt dışında uygun yatırım ve üretim imkânları belirlenerek, yurt dışında maden arama ve yatırım konularında diğer ülke kuruluşlarıyla işbirliği halinde projeler geliştirilecektir.
504. Özel sektörün arama faaliyetlerinin artırılabilmesi için finansal riskleri azaltmaya yönelik çalışmalar yürütülecektir.
504.1. Maden arama
risklerini mali açıdan azaltacak bir mekanizma oluşturulacaktır.
504.2. Uluslararası
standartlarda maden aranmasını ve işletilmesini mümkün kılacak Maden Yatırım
Ortaklığı modeli oluşturulacaktır.
504.3. Arama ve rezerv raporlarının uluslararası standartlara uygun şekilde hazırlanmasına yönelik çalışmalar yürütülecektir.
505. Ülkemiz ekonomisi için temel ve kritik madenler belirlenecektir.
505.1. Temel ve kritik
madenlerin ve nadir toprak elementlerinin güvenli teminine yönelik yol haritası
hazırlanacaktır.
505.2. Bu madenlere ilişkin stratejik rezerv, stok, ihracat kısıtlaması konularında düzenlemeler yapılacaktır.
Maden Sanayii İşverenleri Sendikası olarak, 11. Kalkınma Planında yer alan madencilik sektörümüze yönelik hedef ve düzenlemeleri önemli buluyoruz. 11. Kalkınma Planında sektörümüze atfedilen önem ve sektörün gerçekleriyle örtüşen planlamalar memnuniyet vericidir. MASİS, yeni plan döneminde devlet ve özel sektör işbirliğiyle hedeflenen sonuçlara ulaşma yolunda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirerek faaliyetlerini sürdürecektir.
Maden Sanayii İşverenleri Sendikası
Yönetim Kurulu